Zoeken

Het Talige Brein

Een persoonlijke kijk op taal en communicatie bij een menselijke baby

Mijn collega’s zullen op dit punt misschien met hun ogen rollen, maar ik wil graag van deze gelegenheid gebruikmaken om een artikel te schrijven voor Het Talige Brein om enkele van mijn observaties te delen over mijn jonge, terwijl hij opgroeit in zijn sociale, cognitieve en linguïstische menselijke erfgoed. Dit is een wonderlijk proces dat vol verrassingen zit, maar ik denk nu specifiek aan wat me heeft verbaasd als wetenschapper en als voormalig student linguïstische antropologie. Als wetenschapper die op zoek is naar verklaringen voor hoe taal door de hersenen wordt gecreëerd, zie ik taal als iets dat grotendeels intern is aan de hersenen.

Doorgaan met het lezen van “Een persoonlijke kijk op taal en communicatie bij een menselijke baby”

A personal take on language and communication in a human infant

My colleagues might roll their eyes at this point, but I’d like to take this opportunity to write an article for Het Talige Brein to share some of the up-close observations I’ve made of my young son growing into his social, cognitive and linguistic human heritage. This has been a truly remarkable process that has been filled with surprises, but I am thinking now specifically about what has stunned me as a scientist and as a former student of linguistic anthropology. As a scientist looking for explanations of how language is created by the brain, I have thought about language as something that is largely internal to the brain.

Doorgaan met het lezen van “A personal take on language and communication in a human infant”

Decoderen van het Ongezegde: Vooruitgang in Spraaktechnologie voor het “Locked-In” Syndroom

Heb je ooit eens een nachtmerrie gehad, waarbij je je bewust bent van alles wat er om je heen gebeurt, maar je kunt geen enkel deel van je lichaam bewegen of een geluid maken? Iedereen die deze nachtmerrie eens heeft gehad, zou onmiddellijk het gevoel van wanhoop en frustratie tot op het bot voelen. Helaas is er een klinische aandoening die sterk lijkt op deze nachtmerrie, bekend als het “locked-in” syndroom (LIS). Het is een neurologische aandoening die vaak wordt veroorzaakt door een beroerte in de hersenstam of een neurodegeneratieve ziekte die amyotrofische laterale sclerose (ALS) wordt genoemd. Het wordt gekenmerkt door verlamming van bijna alle spieren, behalve de spieren die de verticale oogbewegingen regelen. Mensen met LIS zijn volledig bij bewustzijn en hebben normale cognitieve vaardigheden, maar ze kunnen niet bewegen of spreken. Het is alsof je gevangen zit in je eigen lichaam, vandaar de naam.

Doorgaan met het lezen van “Decoderen van het Ongezegde: Vooruitgang in Spraaktechnologie voor het “Locked-In” Syndroom”

Decoding the Unspoken: Advances in Speech Technology for Locked-In Syndrome

Have you ever had a nightmare, where you’re aware of everything that’s going on around you, but you can’t move any part of your body or make a sound? Anybody who has this nightmare immediately feels a sense of despair and frustration to their core. Unfortunately, there is a clinical condition with strong resemblance to this nightmare known as the locked-in syndrome (LIS). It is a neurological disorder commonly caused by a brainstem stroke or a neurodegenerative disease known as amyotrophic lateral sclerosis (ALS). It is characterized by paralysis of voluntary muscles, except for those that control vertical eye movements. People with LIS are fully conscious and have normal cognitive abilities but they can’t move or speak. It is like being imprisoned in your own body, hence the name. 

Doorgaan met het lezen van “Decoding the Unspoken: Advances in Speech Technology for Locked-In Syndrome”

Een woord per dag zorgde dat je de dokter nooit zag: Een nieuwe taal leren om gezond ouder te worden

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zal het aandeel van de wereldbevolking dat 60 jaar en ouder is bijna verdubbelen van 12% naar 22% tussen 2015 en 20501. Dit komt door gemakkelijkere toegang tot gezondheidszorg en gezinsplanningsbeleid. Hierdoor is echter de vraag hoe gezond ouder worden te bevorderen en te behouden, een prioriteit geworden voor zowel overheden als de wetenschappelijke gemeenschap. Hier bespreken we een mogelijk antwoord op deze vraag; namelijk, het leren van een nieuwe taal op oudere leeftijd om gezond ouder te worden en onderweg plezier te hebben! 

Doorgaan met het lezen van “Een woord per dag zorgde dat je de dokter nooit zag: Een nieuwe taal leren om gezond ouder te worden”

A word a day keeps the doctor away: Learning a new language to promote healthy aging

According to the World Health Organization, the proportion of the world’s population that’s aged 60 years and more will almost double from 12% to 22% between 2015 and 20501. This is thanks to easier access to health care and family planning policies. With this, however, the question of how to maintain and promote healthy aging has become a priority for governments as well as the scientific community. Here we will discuss one possible answer to this question; namely, learning a new language in older age to promote healthy aging and to have fun along the way!

Doorgaan met het lezen van “A word a day keeps the doctor away: Learning a new language to promote healthy aging”

De Kracht van Perspectief: Hoe Theory of Mind Ons Begrip van Taal Vormgeeft

Heb je ooit een gesprek gehad met iemand waarbij je je realiseerde dat begrijpen wat iemand zegt verder gaat dan alleen dezelfde taal spreken? Nou, je bent niet de enige. Communicatie is een complex samenspel tussen ons eigen perspectief en dat van onze gesprekspartners. In deze blogpost duiken we in de fascinerende wereld van Theory of Mind (ToM) en de rol ervan bij het vormgeven van ons begrip van taal. ToM klinkt als een enorm ingewikkelde theorie, maar in de kern is het heel eenvoudig: het zegt dat wij als mensen begrijpen dat andere mensen verschillende ideeën, overtuigingen, intenties en perspectieven kunnen hebben. Maar laten we eerst een stap terug doen en een voorbeeld uit het echte leven bekijken.

Doorgaan met het lezen van “De Kracht van Perspectief: Hoe Theory of Mind Ons Begrip van Taal Vormgeeft”

The Power of Perspective: How Theory of Mind Shapes Our Understanding of Language

Have you ever had a conversation with someone and realized that understanding what they’re saying goes beyond just speaking the same language? Well, you’re not alone. Communication is a complex interplay between our own perspective and that of our conversational partners. In this blog post, we delve into the fascinating world of Theory of Mind (ToM) and its role in shaping our comprehension of language. ToM sounds like an enormously complicated theory, but at its core it’s very straightforward: it says that we as humans grasp that other humans can have different ideas, beliefs, intentions and perspectives. But let’s first take a step back and consider a real-life example.

Doorgaan met het lezen van “The Power of Perspective: How Theory of Mind Shapes Our Understanding of Language”

Taalacrobaten: De subtiliteiten van tweetalig taalwisselen

Een Nederlands-Engelse tweetalige klant komt een delicatessenwinkel binnen en zegt: “I would like a sandwich met cheese, please.” Als je een caissière bent die alleen Engels spreekt, zou je verward kunnen zijn door deze bestelling. Sinds wanneer zijn we een hipsterrestaurant dat ons menu vernoemt naar een romantische komediefilm zoals “When Harry Met Sally”? 

Doorgaan met het lezen van “Taalacrobaten: De subtiliteiten van tweetalig taalwisselen”

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑